trappe til strand

Den 25. januar begyndte jeg at gå hver dag.  Jeg startede med 30 min., og det var koldt men dejligt. I “gamle dage” gik jeg altid, ligegyldig næsten hvad jeg skulle, og da var vægten et problem, men det omvendte problem, jeg var alt for tynd (42 kg.). Nu er jeg for tyk, men det var mere på grund af min psyke, at jeg begynde at gå, humøret var helt i bund, og jeg var begyndt at få alt for mange af de symptomer, jeg havde, da jeg blev syg af stress, så derfor begyndte jeg at gå. Jeg har læst Professor Bente Klarlund Pedersens bog “Gå-bogen”, den er god, og ifølge hendes forskning bliver man stærk, sund, slank, kreativ, klog og mindre syg, trist og stresset. Jeg ved ikke, hvad jeg skal sige til det med klog, det kan jeg ikke mærke, men det med humøret passer rigtig meget, og det er fordi en gåtur sætter gang i en håndfuld hormoner, der har betydning for lyst, glæde og tilfredshed. Det drejer sig om hormonerne serotonin, dopamin og nordadrenalin, så det virker på samme måde, som  hvis man fik lykkepiller.

Stranden ved Gilleleje

Nu er jeg oppe på at gå 50 min. om dagen, og på de 2 måneder der nu er gået, har der kun været 4 dage, hvor jeg ikke har fået gået, så jeg er faktisk lidt stolt af mig selv. I sommerhuset slutter jeg tit turen med at gå ned til vandet, så får jeg også en tur op og ned af trapperne. Nu kan jeg slet ikke undvære min daglig gåtur, for hold da op hvor har jeg fået det godt af det, dog er der kun røget 1 kg., så hvis jeg skal gå mig slank, bliver det vist til mange km.

Hav en dejlig weekend.

2 tanker om “Gå, så går det godt!

  1. Det hjælper nemlig på humøret at gå – jeg er lige så begejstret for traveture, som du er. Især i de måneder med meget lidt lys, er det vigtigt at komme ud og gå og få lys hver dag. Jeg har også været glad for Bente Klarlund Pedersens “Gå-bogen”.

Skriv et svar til Mona Nylander Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Fuldend regnestykke (for at modvirke spam) * Tiden udløb. Prøv en ny CAPTCHA.